Parkmanagement Sloterdijk Stationskwartier

Bij het ingaan van het nieuwe publiek/private Parkmanagement samenwerkingsconstructie voor Sloterdijk Stationskwartier werd op 30 mei 2024 een schouw gelopen. Stichting Parkmanagement Amsterdam Teleport (SPAT), neemt hier onder auspiciën van de Ondernemers Vereniging Westpoort het Parkmanagement voor haar rekening. In SPAT hebben diverse bedrijven organisatorisch en financieel hun krachten gebundeld, en zijn zij ingaande 2024 met het Stadsdeel Nieuw West een publiek/private samenwerking aangegaan.
Marius Drissen, de nieuw aangetreden manager, verkende het gebied samen met vertegenwoordigers van diverse instanties. Hieronder het verslag van de schouw.

Het schouwgebied

De schouw omvatte het officiële Sloterdijk Stationskwartier gebied. Zie de bijgaande kaart.
Op (ten minste) twee momenten in het jaar wordt op initiatief van Stichting Parkmanagement Amsterdam Teleport (SPAT) een gezamenlijke schouw gelopen om de staat van dit gebied te observeren op vlak van uitstraling, schoon, heel en veilig. We stellen vast welke actie er nodig is voor verbetering. Dit verslag is een weergave van de eerste officiële schouw in 2024.

Wat geldt voor heel Sloterdijk Stationkwartier?

Wat gaat goed:

  • Meer prioriteit van Toezicht en Handhaving (THOR) voor Sloterdijk Stationskwartier en welkom van tweede wijkagente Angela Luyken.
  • Inzet community manager door SPAT (mede mogelijk gemaakt door gemeente Amsterdam).
  • Korte lijntjes ondernemers, bedrijven, instellingen en gemeente door:
    1. Samenwerking ondernemers, bedrijven en instellingen in Ondernemersvereniging Westpoort en SPAT.
    2. Verstevigde samenwerking tussen SPAT en de gemeente, bekrachtigd in een convenant.
  • Meer levendigheid door komst van nieuwe bewoners en gebruikers van het gebied door nieuwe ontwikkelingen.
  • Nieuw type rattenvallen maakt bestrijding gerichter en effectiever.

 

Wat kan beter:

  • Foutparkeren, veelal door aannemers die in het gebied aan het werk zijn.
  • Overlast van dak- en thuislozen.
  • Met hoge gebouwen komt veel wind en daarmee zwerfafval.
  • Rattenoverlast door heel het gebied.
  • Afvalbakken worden open gemaakt om statiegeldblikjes uit te halen.
De kwaliteit per deelgebied

1 Radarweg

Aandachtspunten:

  • In hoeken en onder afdekking slapen mensen, wat slecht afstraalt op gasten.
  • Overlast regenwater en hogere waterstand.

 

2 Naritaweg/Plesostraat

Aandachtspunten:

  • Overlast ratten.
  • Diefstal bij Floating Gardens.
  • Gewapende overval gepleegd.
  • Parkeren bussen op plekken die daar niet voor bedoeld zijn.
  • Fout geplaatst afval, niet in de daarvoor extra geplaatste bovengrondse containers.

3 Orlyplein

Aandachtspunten:

  • Rattenoverlast met name in de groenvoorziening.
  • ‘Hangouderen’ en dealen van verboden middelen voor de Spar.
  • Diefstal voornamelijk bij Spar en drukke punten.

 

 4 Piarcoplein

Er is een apart projectteam dat zich specifiek bezighoudt met het Piarcoplein.

Aandachtspunten:

  • Uitstraling algemeen laat te wensen over.
  • Voorzieningen voor gebruikers bussen ontbreken (op een openbare toiletvoorziening na). Ondernemers van de omliggende panden hebben daar last van.
  • Vandalisme en hangjeugd bij de relatief afgelegen café brasserie Helden.
  • Diefstal van gebruikers internationale bussen.
  • Gebrek aan voldoende parkeerplaatsen voor bussen (rustplekken chauffeurs).

5 Teleportboulevard/Kingfordsweg

Aandachtspunten:

  • Regelmatig bedelaars bij de trappen en de lift.
  • Rattenoverlast bij afvalplekken Breakfast Club.
  • Beheer van MH17 monument laat te wensen over.

6 Arlandaweg

Aandachtspunten:

  • Onderhoud bankjes en straatmeubilair kan beter.
  • Overlast van verwarde personen, met name in de avonduren wanneer er minder mensen op de been zijn.
  • Geregeld sprake van autokraken.
  • Daklozen die overnachten aan de Fornebukade.

7 Overig

Tunnel leent zich voor een licht- of kunstproject ter verbetering veiligheidsgevoel.